Læsetid: 4 minutter

7 stærke tricks til at få styr på virksomhedens økonomi

I et frit marked vil den virksomhed der kan tilpasse sig tidsånden bedst også stå stærkest. Lige meget om din virksomhed har underskud eller overskud, vil du kunne optimere driften og rentabiliteten ved at gå systematisk til værks.

Nedenfor har vi gjort det let at få inspiration og overblik over nogle koncepter og metoder der med sikkerhed vil gøre en mærkbar forskel på bundlinjen, og som alle tilbydes af vores tjeneste Tellero. 

Alle virksomheder er forskellige, så derfor er disse tips og tricks ikke bundet til specifikke brancher. God fornøjelse!

1. Få styr på udestående betalinger

Mange virksomheder der ikke har et system til at håndtere udestående fakturaer, ender op med at have store udestående beløb til gode. Det er ikke blot en risiko i form af inddrivelse, men kan også være til hindring for virksomhedens drift og vækst.

Hvis din virksomhed har brug for de penge der er udestående til at foretage vigtige investeringer, ansættelse af flere medarbejdere eller lignende, kan du i værste fald risikere at virksomheden stagnerer og ikke kan vokse i det optimale tempo.

Med et regnskabsprogram som Tellero der håndterer alle bilag, fakturaer og transaktioner, kan du til hver en tid få et overskueligt overblik over skyldnere og restbetalinger.

2. Skær ned på udgifterne

En af de bedste måder at forbedre virksomhedens økonomi på, er ved at skære ned på omkostningerne. Dette kan dog være lettere sagt end gjort hvis ikke regnskabet er på plads. 

Ved at uploade alle bilag og kvitteringer til et regnskabsprogram som Tellero kan du nemt og hurtigt se hvilke områder der kan spares på, og du kan nemt skelne mellem lønninger, udstyr og tjenester. 

En anden ting du kan gøre, er at prøve at forhandle bedre vilkår hos leverandører, såvel som for virksomhedens faste udgifter til husleje, bankkonti og forsikringspolicer. 

3. Undgå dyrebare fejl

Det kan være dyrt hvis ikke man har orden i virksomhedens årsregnskab. I nogle tilfælde kan det medføre en stor ekstraregning man ikke havde forventet, mens det i særlige tilfælde endda kan medføre ekstra omkostninger i form af bøder og kontrol.

Derfor er det yderst vigtigt at regnskabet bliver holdt så korrekt som muligt, og Tellero kan med sine professionelle revisorer og bogholdere hjælpe på denne front, ligesom at regnskabsprogrammet i sig selv skaber system og overblik helt naturligt.

4. Lad kunderne betale med det samme

Ved at lade Tellero håndtere fakturering til kunder, giver du dem mulighed for at betale nemt og smertefrit, og samtidig få afstemt transaktionen automatisk. Dette sikrer mere fritid for dine medarbejdere, og sikrer samtidig at antallet af udestående betalinger bliver mindsket.

5. Optimer virksomhedens processer

Med Tellero kan man for eksempel forbinde direkte til virksomhedens bankkonto, og på denne måde uploade kontoudtog, kvitteringer, fakturere og sende tilbud til kunder, såvel som få et hurtigt overblik over virksomhedens økonomi, årsopgørelser m.m.Dette sikrer en optimal arbejdsgang og drift af virksomheden, da man eksempelvis undgår at skulle bruge lang tid på at klargøre kvartalsregnskabet før et møde, og blot kan printe det ud på få sekunder da det allerede ligger klart i systemet.

6. Lad en revisor gennemgå økonomien

Regnskabsprogrammet Tellero tilknytter alle deres kunder med en fast revisor eller bogholder, der udover at gennemgå regnskaberne, også kan vurdere om økonomien i firmaet er fremtidssikret, såvel som komme med vejledning på nye strategier eller områder hvor der kan spares.

7. Tilgå regnskabet overalt

Ved at anvende et regnskabsprogram der både har en mobil app og en hjemmeside, kan du døgnet rundt tjekke status på virksomhedens økonomi, og derfor følge med hver gang der sker ændringer eller salg.