Læsetid: 5 minutter

Fem fejl virksomheder begår i deres bogføring

Hvert år begår tusindvis af danske virksomheder mindre eller større fejl hvad angår deres bogføring og regnskaber. I nogle tilfælde kan det føre til uforudsete omkostninger, ekstra udgifter til revisorer, og i værste fald tvangsopløsning.

Men med så mange redskaber tilgængelige i vores moderne tidsalder, er det blevet markant nemmere at indberette et korrekt årsregnskab, undgå fejl i fakturaen, og opnå alle de skattefradrag man har tilgængelige.  I denne artikel vil vi kigge nærmere på 5 almindelige fejl som mange virksomhedsejere begår, således at de forhåbentlig kan undgå nogle af dem. God læselyst!

Manglende opfølgning på ubetalte fakturaer

Mange virksomheder kæmper dagligt med at få deres økonomi til at hænge sammen, også selvom de på papiret skulle have rigeligt med midler. Dette skyldes ofte at de har større udestående beløb i form af ubetalte fakturaer.

Hvis ikke virksomheden har sat dette i et system der automatisk påminder debitorer om betalingerne, kan det kræve meget ekstra tid i form af opkald og beskeder at få indkasseret disse udeståender.

Tellero tilbyder en enkel og tidsbesparende løsning, direkte indbygget i regnskabsprogrammet der kan sende påmindelser, og samtidig også automatisk bogføre indtægterne når en faktura bliver betalt.

Manglende planlægning og budgettering

Dette er ikke kun i form af bogføring, men også overordnet drift af virksomheden. Dog kan korrekt bogføring og orden i regnskaberne lette denne arbejdsbyrde gevaldigt, og derfor har vi også nævnt dette punkt på vores liste.

Kort sagt er det kritisk at planlægge fremtidige udgifter, og derefter sætte et budget for virksomhedens kort- og langsigtede mål. Mange virksomhedsejere ignorerer dog dette, ofte fordi de ikke har et nemt og overskueligt overblik over den samlede økonomi i virksomheden.

Med et regnskabsprogram som Tellero kan man nemt og hurtigt se kommende udgifter, eller gå tilbage i tiden og få en rapport over hvad der blev brugt penge på sidste år. Det gør det nemt at sætte et realistisk budget.

Dårligt system til bilag og posteringer

En anden typisk fejl der ofte bliver begået, handler om organiseringen af virksomhedens bilag og posteringer. Uanset om det drejer sig om regninger til firmabilens diesel, eller bilag for konsulenthonorar, er det vigtigt at alle disse bilag bliver korrekt håndteret og knyttet sammen til en postering.

På denne måde kan man nemt og hurtigt spore præcis hvilke udgifter og indtægter der hører til bilagene, hvilket gør det enkelt at lave årsregnskab, især hvis man anvender et regnskabsprogram som Tellero der har denne funktionalitet indbygget. 

Men det er også med til at mindske besværet hvis regnskaber kræver yderligere gennemgang på baggrund af revision eller et påkrav fra Skattestyrelsen.

Kort sagt er det kritisk at planlægge fremtidige udgifter, og derefter sætte et budget for virksomhedens kort- og langsigtede mål. Mange virksomhedsejere ignorerer dog dette, ofte fordi de ikke har et nemt og overskueligt overblik over den samlede økonomi i virksomheden.

Med et regnskabsprogram som Tellero kan man nemt og hurtigt se kommende udgifter, eller gå tilbage i tiden og få en rapport over hvad der blev brugt penge på sidste år. Det gør det nemt at sætte et realistisk budget.

Manglende backup af regnskab og vigtig data

Sidst men ikke mindst lever mange virksomheder et farligt liv, da de ikke har en god procedure på plads for backup af deres regnskaber. Uanset om man anvender et regneark i Excel, håndskrevne noter eller et avanceret regnskabsprogram, er det vigtigt at der er kopier som jævnligt bliver opdateret og opbevaret et andet sted. Hvis man mister disse oplysninger kan det være en katastrofe for mange virksomheder, da det i værste fald kan betyde man bliver nødsaget til at hyre ekstra hjælp for at kunne gendanne alle bilag, posteringer, afstemninger og fakturaer. 

Undersøg derfor om din nuværende metode for regnskabsføring har en nem måde at tage daglige eller ugentlige backups på. For eksempel kan man hos Tellero nemt og hurtigt hente en komplet backup i et almindeligt format som PDF, der derefter kan gemmes på en USB nøgle eller en anden computer.