Hvordan du kan træffe de bedste beslutninger for din virksomhed?
Hvad angår gode beslutninger er det lettere sagt end gjort. Udover det kræver erfaring og viden hvad branchen angår, er det også nødvendigt med et solidt grundlag i form af præcise regnskaber der giver et overblik over økonomien i virksomheden.
Når du bogfører dine aktiver med vores anlægskartotek, sker alle afskrivningerne automatisk - og bliver løbende bogført for dig også.
Hvad angår gode beslutninger er det lettere sagt end gjort. Udover det kræver erfaring og viden hvad branchen angår, er det også nødvendigt med et solidt grundlag i form af præcise regnskaber der giver et overblik over økonomien i virksomheden. Uden præcise rapporter og data er det svært at tage de bedste beslutninger for netop din virksomheds nuværende position på markedet, i forhold til eventuel gæld, såvel som fremtidsudsigterne. Derfor vil vi i dette blogindlæg undersøge hvordan du kan opnå professionelle resultater hvad angår dit regnskab, såvel som afdække et par strategier der kan hjælpe dig til at opnå din virksomheds fulde potentiale. God læselyst!
Få styr på budgettet
Et af de absolut vigtigste områder at få styr på, må siges at være virksomhedens overordnede budget. Her snakker vi om det store billede for hele driften og udviklingen af firmaet, således at der er penge tilovers der kan bruges på markedsføring og videre vækst, men samtidig også sikre at kreditorer kan betales og der er nok til at trække løn og overskud ud til ansatte og ejere.
En af de hurtigste måder at virksomheder kan gå konkurs på, er ved at ignorere budgettet, eller ikke følge det til punkt og prikke. Selv mindre afvigelser fra budgettet kan føre til store udsving i løbet af et par måneder eller en regnskabsperiode, så det er vigtigt at have et budget der spiller.
Følg løbende udviklingen i virksomheden
I samme stil er det også vigtigt at følge udviklingen i forbindelse med din virksomheds resultater. Ved at sammenligne det nuværende årsregnskab med det forgangne års, kan du finde frem til hvilke udfordringer din virksomhed oplever på særlige årstider, og derefter tilpasse strategien fremadrettet. Mange mindre og mellemstore virksomheder der ikke har et godt regnskabsprogram oplever udfordringer hvad dette angår, idet denne vigtige data først bliver tilgængelig ved årets udløb når de får lavet årsregnskab, og derfor ikke kan nå at handle på oplysningerne før næste år.
Planlægning og strategier
For at kunne lægge en optimal strategi, eller planlægge næste års reklamebudget, kræver det at regnskabet er let tilgængeligt, og at det ikke kræver en kæmpe indsats at komme i besiddelse af. Hvis man skal kontakte bogholderen og bede dem om at forberede en grundig rapport hver gang man skal holde et møde om næste måneds strategi, løber det hurtigt op i omkostninger, og det kan også være unødvendig brug af ressourcer. Her er et regnskabsprogram som Tellero oplagt til formålet, da man ved blot et par få klik kan få adgang til samtlige oplysninger der spiller en rolle i planlægningen for virksomhedens fremtidige drift og vækst.
Fremtidsudsigter
At spå om fremtiden er umuligt, men man kan stadigvæk komme med et kvalificeret gæt der bygger på historiske data og tal. For at give virksomheden de bedste chancer i dette anseende, er det dog vigtigt med orden i regnskabet for at kunne få en god idé omkring hvad fremtiden kan byde på. Virksomheder der eksempelvis overvejer at bruge sidste års overskud på enten produktudvikling eller annoncering, kan med fordel kigge på tidligere regnskaber, og se
hvilke tiltag der gav de største økonomiske fordele, både på kort sigt og over flere år.